5 syytä perustaa vegaaniravintola juuri nyt
Me avaamme FLIPin, Suomen ensimmäisen vegaanisen pizzerian Tampereen Kalevaan tulevana keväänä. Popup-kokeilut on nyt kokeiltu ja selkeä johtopäätös niiden pohjalta oli, että kiinteää ravintolaa kannattaa ehdottomasti kokeilla. Miksi? Tässä kirjoituksessa avaan viiden pointin avulla ajatuksia päätöksen taustalla. Toivon, että teksti toimii kannustuspuheenvuorona kaikille muillekin, joilla on saman suuntaisia aikomuksia tai haaveita!
1. Vegaanit on foodieita!
Kun lanseerasimme FLIPin kuluvan vuoden tammikuussa, tiesimme heti, että tunnettuuden kasvattaminen kannattaa aloittaa Facebookin vegaaniruokaryhmistä. Jo nopealla silmäyksellä on ilmiselvää, että esimerkiksi Sipsikaljavegaanit (~69 000 jäsentä), Vegaaninen Tampere (~10 000 jäsentä), Vegaaninen Helsinki (~20 000 jäsentä) ja Vegaaninen Turku (~7 000 jäsentä) ovat yhteisöjä, joissa ruokaan ja elintarvikkeisiin suhtaudutaan keskimääräistä intohimoisemmin. Uusista tuotteista todella innostutaan, ja hyvää vegaanista ruokaa tarjoavat ravintolat saavat ansaitsemaansa kiitosta. Vegaaniskenen uudet kuumat ilmiöt eivät näissä ryhmissä jää huomaamatta.
Meillä oli kyllä aavistus, että FLIP saattaa herättää jonkinlaista huomiota heti. Suomessa kun ei ole edelleenkään ensimmäistäkään täysin vegaanista pizzeriaa. Tiesimme myös hyvin, että moni kaipaa himoiten kunnollista vegaanista pizzaa. Meillä oli asiasta myös hyvin omakohtaista kokemusta. Siitä huolimatta saamamme vastaanotto yllätti. Facebook-ryhmissä sateli innostuneita reaktioita, ja heti ensimmäisessä popupissa jonoa alkoi kertyä jo ennen kuin ehdimme saada ovea auki. Ennen kuin kukaan oli maistanut siivuakaan. Toisessa popupissa kuhina voimistui. Ja jono jatkoi kasvamistaan kolmannessa.
"Facebook-ryhmissä sateli innostuneita reaktioita, ja heti ensimmäisessä popupissa jonoa alkoi kertyä jo ennen kuin ehdimme saada ovea auki"
Minkä muun genren ruokatuotteella on mahdollista saada yhtä innostunut vastaanotto yhtä helposti heti startista?
Pizzauunin aina yhtä tunnelmallinen lämmin hehku
2. Helppo tapa luoda selkeä identiteetti
Jokainen yritys tarvitsee selkeän identiteetin, jonka pohjalle kaikki rakentuu. Jos yritys ei itse tiedä, kuka se on ja mitä se edustaa, ei kukaan muukaan voi kokea sitä omakseen. Ravintola ei toimialana tee tässä poikkeusta.
Identiteetin muodostaminen voi kuitenkin olla kaikkea muuta kuin itsestään selvä ja helppo prosessi. Vaikka itsellä olisi päässä kuva siitä, millainen oma ravintola on, vision sanallistaminen konkretiaksi asti voi olla työn ja tuskan takana.
Houkuttelevan brändin syntyminen vaatii selkeän punaisen langan. Vegaanisuus tarjoaa tähänkin helpon lähtökohdan. FLIP Vegan Pizza on paitsi informatiivisempi, myös huomattavasti kiinnostavampi kuin pelkkä FLIP Pizza. Lisäksi vegaanisuuteen linkittyy monenlaisia valmiita mielikuvia välittämisestä ja emptaattisuudesta, moderniudesta ja urbaaniudesta.
"FLIP Vegan Pizza on paitsi informatiivisempi, myös huomattavasti kiinnostavampi kuin pelkkä FLIP Pizza"
Se, että ravintolalle syntyy houkutteleva ja mielenkiintoinen brändi on yhtä tärkeää menestymisen kannalta kuin itse ruoka. Siitä syystä uskon vahvasti myös siihen, että mielikuvan kannalta ei ole ollenkaan sama, löytyykö ravintolasta muun tarjonnan lisäksi vegaaninen vaihtoehto vai onko se kokonaan vegaaninen. Jokaiselle jotain -mentaliteetin sudenkuoppana on helposti se, että monet tykkäävät vähän, mutta kukaan ei rakasta täysiä. On ihan ok, että kaikki eivät tykkää. Se kuuluu asiaan. Voittavat brändit eivät synny ihan kiva -pohjalta.
Vegaanisuuden ei tarvitse tarkoittaa kompromisseja tai tinkimistä. Laadukkaita vegaanisia raaka-aineita on jatkuvasti enemmän.
3. Vegaaniravintoloita on vielä vähän
Kokonaan vegaanisia ravintoloita on edelleen jopa Suomen suurissa kaupungeissa suhteellisen vähän. Sen takia vegaanisen ravintolan aukeaminen on aina uutinen. Siinä on jotain uutta. Jotain raikasta - jopa jännittävää! Maailma, Suomi ja Tampere ovat täynnä hyviä ravintoloita. Vegaanisuus tarjoaa tehokkaan tavan erottua massasta. Kannustavaa on myös se, että vegaanisella ravintolalla on aina valmiina selkeä ydinkohderyhmä, mutta potentiaalisia asiakkaita ovat periaatteessa kaikki, eivät ainoastaan vegaanit.
Usein kuulee tosin sanottavan, että vegaanista ruokaa on tarjolla niin vähän, koska kysyntää ei ole riittävästi. Tai että jos vegaanisen ravintolan pitäminen olisi kannattavaa liiketoimintaa, niitä olisi kaupungit väärällään. Mutta ei kysyntä ole mikään vakio. Ei ravintolaruoan eikä minkään muunkaan tuotteen kohdalla. Kysyntä syntyy tarjoamalla kuluttajia kiinnostavia tuotteita ja luomalla kiinnostavia tarinoita niiden taustalle.
"Kysyntä syntyy tarjoamalla kuluttajia kiinnostavia tuotteita ja luomalla kiinnostavia tarinoita niiden taustalle"
Jos tarjolla on laaduton ja tylsä vegaaninen vaihtoehto, syy sen huonoon menekkiin ei ole välttämättä vegaanisuus, vaan se, että se on laaduton ja tylsä. Uskon, että vegaanisen ravintolaruuan saralla on vasta juuri ja juuri raapaistu pintaa. Ei siis vielä tuomita koko peliä menetetyksi.
Joskus saattaa olla otollisempaa olla iso kala pienessä lammessa kuin päinvastoin.
Tarjoamalla laadukkaita ja herkullisia vegaanisia vaihtoehtoja, kynnys kokeilla madaltuu. Uteliaita kuluttajia kyllä löytyy.
4. Ole edelläkävijä, älä perässähiihtäjä
Tarjolla on valitettavan vähän tilastotietoa siitä, mikä on vegaanien tai muiden kasvissyöjien osuus Suomen väestöstä. Joitakin arvioita kuitenkin on. Taloustutkimuksen vuonna 2021 tekemän kyselyn mukaan kasvissyöjiä ja vegaaneja yhteensä on suomalaisista n. joka kymmenes. Samassa kyselyssä kuitenkin yli puolet ilmoitti haluavansa lisätä kasvipohjaisen ruuan osuutta ruokavaliossaan. Lisäksi alle 25-vuotiaista vastaajista lähes 80 prosenttia oli kiinnostunut syömään vegaanista ruokaa, jos sitä olisi helposti saatavilla esimerkiksi pikaruokana.
Vegaaniravintolan asiakkaan ei tarvitsekaan olla vegaani. Olemme omalta osaltamme huomanneet FLIPin pop-upeissa ilahduttavan usein, että laadukas vegaaninen ruoka maistuu myös sekasyöjille. Ennakkoluuloja on, mutta niin on uteliaisuuttakin. Kun tarjolla on helppoja ja herkullisia tilaisuuksia kokeilla vegaanista ruokaa edes kerran, voi olla, että kerran onkin pian kerran kuussa. Tai kerran viikossa.
Ei tarvitse olla suuri ennustaja, että voi arvailla kasviperäisen ravintolaruoan markkinoiden kasvavan tulevaisuudessa. Se kuinka nopeasti muutos tapahtuu on eri asia. Onneksi muutoksen vauhti on meidän kaikkien käsissä. Ei maailmaa ennenkään ole perässä hiihtämällä muutettu.
"Ei maailmaa ennenkään ole perässä hiihtämällä muutettu"
Ja Suomen ensimmäinen. Jotain seksikästä siinä on. Suomen ensimmäisen vegaanisen burger-paikan ja nyt myös pizzerian tittelit on jo jaettu, mutta kuka perustaa ensimmäisen vegaanisen taquerian, kebab-ravintolan tai izakayan? Eikä hopeekaan ole häpee.
Kuvan pizza on sekä vegaaninen että gluteeniton. Ikävän näköinen, eikö?
5. Jokaisella on vastuu ympäristön tulevaisuudesta
Joku saattaa ihmetellä, miksi tämä tietyllä tapaa kaikkein ilmeisin pointti on jätetty viimeiseksi. Siihen on kaksi syytä. Ensinnäkin uskon, että vuonna 2024 kenellekään ei ole epäselvää, mitä ilmastolle tapahtuu ja mistä se johtuu. En usko, että osaan sanoa mitään uutta sen todistamiseksi. Mutta ennen kaikkea uskon siihen, että tehokas tapa edistää kasvisruoan asemaa on puhua velvollisuuksien lisäksi mahdollisuuksista.
"Tehokas tapa edistää kasvisruoan asemaa on puhua velvollisuuksien lisäksi mahdollisuuksista"
FLIPin perustamisen taustalla on toki myös ideologinen motivaatio. Se ei ole mikään salaisuus. Tämän kirjoituksen (vegaani)pihvi tulee kuitenkin kiteytettynä tässä: uskon täysin vilpittömästi, puhtaasti bisnesnäkökulmasta, että yrityksemme menestysmahdollisuudet ovat yksinkertaisesti suuremmat vegaanisena kuin ei-vegaanisena. Perustaakseen vegaaniravintolan ei tarvitse olla mikään vegaaniaktivisti. Tai edes vegaani.
Yritystoimintaan liittyy olennaisena osana riski epäonnistumisesta. Jos haluaa ottaa kantaa, samalla on pakko hyväksyä, että voi olla myös täysin väärässä. Mutta koska lopputuloksen näkee vasta jälkikäteen, on vain yksi tapa selvittää asia: kokeillaan!