Vegaanisen pizzan aika
Suomessa ei ollut ainuttakaan toiminnassa olevaa vegaanista pizzakonseptia, joten me päätimme perustaa sellaisen. Tässä blogissa muistellaan, millainen oli FLIPin ensimmäinen vuosi.
Ensimmäiset ja rakkaimmat pizzamuistot sijoittuvat ysärin alkuun ja äidin peltipitsoihin. Niissä oli superpaljon täytteitä laidasta laitaan, eikä ketään kiinnostanut, mistä Italian tai Jenkkilän kaupungista niiden tyyli-inspiraatio oli peräisin. Pizza oli “vain” pizzaa, lohturuuista lohdullisinta. Tärkeintä olivat mehevä koostumus ja tuhti maku. Ja se, että jokainen sai valita täytteensä itse.
Kolmisenkymmentä vuotta myöhemmin sama oli edelleen mahdollista kotikeittiössä tai kesämökillä, mutta ei ravintoloissa. Kasviperäisissä pizzoissa ei yleensä ollut sitä lohduttavan tuhtia makua ja tuntumaa, valinnanvarasta puhumattakaan. Kourallinen pizzeroita tarjosi jonkinlaisia vegaanisia proteiineja tai vegejuustoja, mutta kunnon pizzanhimon tyydyttäviä kokemuksia tuli vastaan lähinnä ulkomailla.
"Kourallinen pizzeroita tarjosi jonkinlaisia vegaanisia proteiineja tai vegejuustoja, mutta kunnon pizzanhimon tyydyttäviä kokemuksia tuli vastaan lähinnä ulkomailla."
FLIP vieraili alkuvuodesta Helsingin Punavuoren Bar Matessa.
FLIPin synty
FLIP sai alkunsa kesällä 2023. Joona oli kehitellyt jo vuosien ajan vegaanireseptejä sekä kokkaillut pizzaa lähipiirin juhliin, illanistujaisiin ja tietysti koti-iltoihin. Varsinaisen idean vegaanisesta pizzaravintolasta sai kuitenkin Mikko. Milanossa nautittu keskinkertainen vegepizza laittoi miettimään, että rima ei ole kovinkaan korkealla, ja kysyntää varmasti löytyy. Koska meillä oli paljon yhteistä kokemusta vegepainotteisten ravintoloiden brändäämisestä ja markkinoinnista, innostuimme ajatuksesta välittömästi. Kehitystyö sekä konseptin, brändin että reseptiikan osalta käynnistyi loppukesästä 2023.
Nimikkopitsa FLIP on tuhti yhdistelmä oliivia, herkkusieniä sekä itse tehtyä vegaanista herneproteiini-ndujaa.
Suunnittelun tukena oli muutamia peruslähtökohtia. Pizzoissa tuli olla laadukasta vegejuustoa ja proteiinia. Lisäksi niiden ei tarvinnut jäljitellä mitään tiettyä tyylisuuntaa, vaan tärkeintä oli löytää mahdollisimman hyvä peruspohja, joka toimii missä tahansa, millä tahansa täytteillä. Kaikki hifistely kohdistettiin itse tuotteeseen, ei kulttuuriin sen ympärillä. Raaka-aineita ei haluttu haalia väkisin Italiasta, vaan pizzojen tuli toimia sillä, mitä oli helposti saatavilla. Ndujat, makkarat ja muut tuhdimmat täytteet haluttiin tehdä itse, jotta maku ja koostumus olisivat juuri sellaisia kuin pitää. Konseptista haluttiin ketterä ja mahdollisimman riskitön, mutta nopeallekin kasvulle jätettiin tilaa.
“Kaikki hifistely kohdistettiin itse tuotteeseen, ei kulttuuriin sen ympärillä.”
Popup-konseptin sekä yhteistyöhaluisten ravintoloiden ansiosta pääsimme tarjoamaan laadukkaita pizzoja ravintolaolosuhteissa kaikille kiinnostuneille jo tammikuussa. Osasimme odottaa jonkin verran vegepizzoista kiinnostuneita asiakkaita, mutta silti ensimmäisten tapahtumien suosio löi meidät ällikällä. Kolme loppuunmyytyä popup-tapahtumaa sekä valtava määrä positiivista palautetta osoittivat, että olimme oikealla tiellä. Ensimmäisen popupin aattona takaraivoon hiipinyt ajatus siitä, että onko meillä hajuakaan siitä, mitä olemme tekemässä, muuttui silmänräpäyksessä vahvaksi uskoksi siihen, että maailma on valmis muuttumaan pizza kerrallaan.
Sanna ja Joona kesän viimeisellä popup-keikalla Aaltosessa, hetki ennen kaatosateen alkua.
Pizzakeväästä festarikesään
Keväällä 2024 teimme lisää popupeja ravintoloissa Tampereella ja Helsingissä. Perustajien tueksi uunien taakse löytyi myös upea FLIP-tiimi, jonka voimin selvittiin välillä haastavissakin olosuhteissa. Alkuperäiset neljä pizzamakua olivat tulleet valikoimaan jäädäkseen, mutta niiden rinnalle kehittelimme myös tapahtumatuotetta kesän festarikeikkoja varten. FLIPin pizza sandwich hyödyntää pizzan parhaita puolia, mutta sitä on kätevämpää valmistaa ja tarjoilla suuria määriä kerralla. Pilotoimme tuotetta Tampere Unitedin jalkapallo-otteluissa uudella Tammelan stadionilla, ja se sai vuolaita kehuja sekasyöjäpainotteiselta futisyleisöltä. Molemmissa pilottimatseissa leivät myytiin loppuun, ja innokkaimmat kävivät ostamassa niitä vielä mukaan kotiin. Alkukeväästä pääsimme myös toiselle kierrokselle Suomalainen menestysresepti -ohjelmassa, mutta lopulta parin kuukauden ikäinen (toistaiseksi salainen) uutuustuotteemme ei ollut vielä valmis televisioon ja karsiutui viime metreillä.
Kesällä ravintola-popupeihin oli jo löytynyt rutiini, eivätkä pizzajonot enää venyneet liian pitkiksi. Oli upeaa päästä keittiöistä tai tiskien takaa terasseille ihmisten pariin. Monista pizzan ystävistä oli tullut jo vakiasiakkaita, joita oli mukava moikkailla kiireen keskellä. Teimme myös pari festarikeikkaa Lempäälässä ja Ylöjärvellä, ja nekin menivät hienosti. Keli oli mintissä, homma toimi ja vegaaniset pizza sandwichit saivat paljon kehuja. Kesän kohokohtia olivat myös loppuunmyydyt pizzakeikat Helsinkiin ja Turkuun. Ne osoittivat, että kysyntää on myös kotikentän ulkopuolella.
“Monista pizzan ystävistä oli tullut jo vakiasiakkaita, joita oli mukava moikkailla kiireen keskellä.“
Teimme myös FLIPin ensimmäisen catering-keikan MOKA-taidenäyttelyn avajaisissa Haiharan taidekeskuksessa. 70 pizzaa puoleentoista tuntiin kuulosti rajulta urakalta, ja samaan hässäkkään päätimme pilotoida myös gluteenitonta pizzapohjaamme. Loppujen lopuksi selvisimme tykittelystä puhtain paperein, ja sekä tapahtuman järjestäjät että vieraat olivat tyytyväisiä.
Pizza sandwich paistetaan kylmäkohotetusta tuoretaikinasta.
Pizzavuoden tilinpäätös
Kesäkauden jälkeen takki oli tyhjä. Päätimme pitää pienen hengähdystauon ja keskittyä kotihommiin. Samalla kuitenkin valmistelimme jo seuraavia asekelmerkkejä. Tampereen ennakkoluulottomin olutbaari Kuja kaipasi ruokatuotetta, jonka valmistaminen olisi helppoa myös baaritiskin takana, ilman keittiötiloja. FLIPin pizza sandwich sopi heidän tarpeeseensa täydellisesti. Leipiä myydään Kujassa edelleen, kannattaa ehdottomasti käydä herkuttelemassa!
Joona ja Jussi superkiireisen ja loppuunmyydyn popup-illan jälkeen Turun Bar Kummastuksessa.
Kehittelimme myös catering-konseptiamme entistä monipuolisemmaksi ja tehokkaammaksi. Sen kanssa mentiinkin välittömästi syvään päätyyn. Lääkäriasema Aavan sekä yhteistyökumppaneiden Mielen päälle- tapahtumaan kaivattiin herkullista ja yrityksen kestäviin arvoihin sopivaa ruokaa. Korkean profiilin tapahtuma Helsingin keskustassa oli erinomainen mahdollisuus testata vegaanista catering-konseptia, ja kaikki meni nappiin. Uunien äärellä sovitiin jo alustavasti parista uudesta keikasta tapahtuman yhteistyökumppanien kanssa.
Ensimmäisistä koemaistatuksista alkaa nyt olla vuosi. Meistä tuntuu, että kaikki on mennyt aivan järkyttävän nopeasti, mutta toisaalta olemme ehtineet kokea ja oppia todella paljon. FLIPistä on kasvanut ihan oikea brändi ja työyhteisö, vaikkakin vielä pieni ja ketterä sellainen. Odotamme kuitenkin innolla, mihin tuleva talvi ja kevät meitä kuljettavat. Uusia ideoita on jo jonossa, ja vanhoissakin on vielä paljon potentiaalia. Toivottavasti nähdään pian pizzojen äärellä!